Monday, March 29, 2010

Under cover.

De senaste dagarna har kretsat ovanligt mycket kring coverlåtar. Det kommer kanske inte som en direkt nyhet att mycket brukar kretsa kring musik i allmänhet för min del, men just andras låtar är något jag i vanliga fall inte håller på med så mycket.

En av orsakerna till detta är Hitlistan. Somliga kanske känner igen det evenemanget, då jag deltagit vid tidigare upplagor med The Profondo Rosso samt som vikarierande gitarrist i Brotherhood och skrivit om det här. Hur som helst är Hitlistan, kort förklarat, ett återkommande arrangemang vid vilket ett antal olika band och artister ombeds framföra en cover/tolkning av olika låtar utifrån ett givet tema.

Denna gång är temat "svenska klassiker". Jag skall deltaga solo, under mitt eget namn, och låten jag tilldelats är Nationalteaterns Sent En Lördag Kväll. I söndags repade jag in mig med Hitlistans husband, som står för kompet. Det kan vara det snabbaste rep jag någonsin varit med om - tror inte det tog mer än max 20 minuter att sätta låten! Kanske inte så konstigt i och för sig då samtliga inblandade har en hel del musikalisk rutin och versionen jag kommer att framföra av låten dessutom är tämligen punkig och därför ganska lättrepad. Egentligen var min ursprungstanke att göra någon slags halvakustisk, lite folkbetonad men ändå relativt rockig version men ibland måste man släppa sin egen stolthet och inse att de övriga musikernas grundidé faktiskt är den bättre - således blir det rockös rakt igenom istället.

På fredag kväll är det dags att äntra scenen. Det skall bli såväl kul som intressant - jag är ju inte direkt van att ställa mig på scen med bara en mikrofon i handen, utan brukar ha gitarren med mig som snuttefilt i vanliga fall...

Dessutom har jag idag lagt lite tid på att lägga sång samt göra provmixar på min internetkompis Dawids version av Human Leagues A Crow And A Baby. Han har nyligen skaffat en ny MicroKorg och ville testa den genom att göra en skön synthcover. Självklart ställer jag då gärna upp med lite sång - inte minst eftersom synth inte direkt är något jag sysslar med i vanliga fall och det alltid är kul att utmana sig själv lite. Låten är inte riktigt färdigställd än och därför finns det inte på nätet ännu, men så fort en slutgiltig mix har gjorts och Dawid lagt upp den någonstans kommer det såklart en länk här.

Dagens:
Human League - A Crow And A Baby

1 comment:

Nissepetter said...

For the record vill jag bara tillägga att synth inte är något jag själv brukar syssla med heller. Bara så ni inte får några konstiga uppfattningar om vad jag är för någon :)