Jag som kom in på scooterscenen i början av 2000-talet har alltid med viss avundsjuka hört folk berätta om den gamla goda tiden då man fortfarande kunde hitta någon gammal hoj stående i en lada eller springa på någon gubbe som säger att han "har en gammal scooter stående som jag inte vet vad jag skall göra av - vill du ha den?". De tiderna verkar vara sedan länge förbi - men så, för ett par helger sedan, ringde ett okänt nummer på min mobil.
Det var en äldre herre i Södertälje som hittat mitt nummer på internet och han sade att han "hade en gammal scooter stående som jag inte vet vad jag skall göra av". Kunde jag vara intresserad, kanske? Klart jag kunde.
Efter mycket om och men (det var en upptagen äldre herre) lyckades vi hitta en tid som fungerade och idag åkte jag för att kolla på den. Det visade sig vara en tämligen risig Vespa Touring -60. Fullackerad i svart (utan att maskera eller ta bort emblem och bensköldslister dessutom), med ett par intressanta hemmapulade lösningar samt ganska repig och lite bucklad efter närkontakt med en åker någon gång på 80-talet. Inte körd på 15 år, men gnista hade den...och ett jäkla komp! Jag blev tvungen ställa mig på kicken och ta i med hela min kroppstyngd, vilket man inte brukar behöva göra med 50 år, relativt ofixade, gamla scootrar.
Starta ville den däremot inte, men det berodde nog mest på att både stift och soppa var slut - något jag så här i efterhand kanske skulle ha tänkt på att ta med mig. Dessutom gick inte gashandtaget att rubba.
Säljaren hade redan på telefon förklarat att han bara var ute efter en symbolisk summa samt att han mest ville att "någon skulle förbarma sig över den", men samtidigt ville jag inte blåsa honom fullständigt och förklarade därför ungefär vad en någorlunda fräsch Touring kunde tänkas gå för samt att det kändes svårt för mig att komma med ett bud då jag egentligen inte var på jakt efter ett nytt objekt och det var en hel del att fixa på den.
Därför erbjöd han mig ett pris istället. Ett pris som var så pass lågt att jag, i bilen på vägen hem, nästan inte kunde låta bli att känna att jag blåst honom ändå - trots att jag varit helt ärlig.
Så nu har jag alltså ytterligare en scooter i garaget. Det börjar bli trångt där nere - och då hör det till saken att jag kanske (med stark betoning på kanske) har ytterligare ett projekt på gång (men det tänker jag inte gå in närmare på förrän jag vet något med säkerhet).
Fast, egentligen har jag den inte i garaget ännu - den står kvar hos säljaren och skall på grund av diverse orsaker inte hämtas förrän efter påsk. Men affären är i alla fall uppgjord och klar.
Planen är att fräscha upp och transplantera vissa tillbehör ("grodynglen" på sidokåporna, störtbågarna, listen till framstänkan och så vidare) till min "gamla" Touring som är i bra orenoverat originalskick (sånär som på byte av sadlar och lite gummidetaljer) men saknar vissa tidensliga extratillbehör.
Sedan funderar jag lite i banorna på att först och främst få den "nya" att starta och gå bra. Därefter, eftersom den redan är så pass fulrenoverad, bara banka ut bucklorna så gott det går, slänga på ett sidostöd, plocka av lister och emblem helt och gå lös med ett par flaskor spackel och mattsvart spraylack. Kanske slänga på en eller två klibbor. Och sedan bara köra. En brukshoj i lite ratbikestil fast ändå inte helt nedkörd, helt enkelt.
Jag tänker kalla den "Råttan".
Dagens:
Reparata & The Delrons - Panic
2 comments:
Det är dags för lokal nu...inget fancy, bara centralt beläget, plats för scootrar och mek, bar, soffgrupp/loungedel, dansgolv, kök, diskmaskin, tvättmaskin, scen, blästringsrum, övernattningsmöjligheter för besökande, dusch/badkar/jacuzzi, bredband, uteplats med grill, kylskåp, garderob och eventuellt en vaktmästare/butler/skräddare. Inte för dyrt förstås.
Det kan väl inte vara så svårt att hitta?
Agreed. Men du glömde nämna hemgym...så vi orkar dra bultar sedan. Om vi inte ser till att skaffa en med egen mekare förstås. Då behövs inget gym.
Post a Comment