Sunday, November 20, 2011

Undrens tid är inte förbi.

Plötsligt plingade det till i inkorgen. Och där var det: ett mail från Q-park angående parkeringsboten de gav mig för ett par veckor sedan. Och i det stod att de beslutat att avskriva ärendet.

Jag var tvungen att läsa det både två och tre gånger för att övertyga mig själv om att jag inte missuppfattat något, men nej. Q-Park, som är ökända för att lappa allt de kan lappa och aldrig, oavsett omständigheterna, godkänna invändningar har faktiskt avskrivit ärendet. Det hade jag inte förväntat mig. Inte det minsta.

Det rör sigtrots allt om ett företag som om man googlar lite på dem sägs betala bostadrättsföreningar för att få bevaka deras parkeringsplatser, skickar ut sina parkeringsvakter med snöskyfflar vintertid så att de skall kunna gräva fram markeringarna för att se om någon råkat parkera med något hjul utanför rutan, bötfällt folk som står på sina privata parkeringsplatser pga att deras parkeringsbevis legat lite undanskymt och vid ett tillfälle till och med lappat en bil som stod på en (korrekt parkerad) bärgningsbil eftersom man enligt dem "inte får stå två fordon i samma ruta". Och som konsekvent vägrat godkänna överklagan i samtliga dessa fall.

I mitt fall godkände skrev de dock överklagan utan mankemang. Det vore intressant att veta varför det gick igenom denna gång, men tyvärr står inte någon direkt motivering i beskedet. Det enda de skriver är:
"Med anledning av din invändning får vi härmed meddela att ärendet avskrivits.
avskrivningen får dock ses som en engångsföreteelse då parkerinsgreglerna som finns uppsatta på plats gäller för samtliga fordon, även mopeder och motorcyklar."

Jag vet inte alls vad det skall betyda, men har en teori om att det är så att jag faktiskt stod parkerad precis utanför det område de egentligen bevakar men att parkeringsvakten som lappade mig drog en chansning och gav mig en "kontrollavgift" (vilket är vad Q-Park väljer att kalla det istället för parkeringsbot) i alla fall. Om så är fallet kan/vill de såklart inte skriva detta i beskedet, därav den något luddiga formuleringen. Detta är dock så klart bara en tanke och ingenting jag har minsta lilla belägg för egentligen.

Oavsett orsak är jag naturligtvis både nöjd och glad över att slippa en minst sagt onödig utgift jag inte direkt räknat in i månadens budget. Kredd till Q-Park för det! Därmed inte sagt att jag ändrat mig gällande vad jag tycker om deras verksamhet på det stora hela...

Dagens:
Freddie Wadling - A View To A Kill

No comments: