Det här är i alla fall vad jag hann med idag. Nu är det jobbhelg, så scootrarna får vila i garaget till på måndag.
Dags att montera "the sliding dog" (så var det där med svenska namn på saker igen) på bakaxeln. Minns ni de två silverkulorna och fjäderna jag sade att man inte ville tappa bort för ett par inlägg sedan? De skall ned i ett genomgående hålet och sedan skall "glidhunden" tryckas över dem. Det är en operation som med fördel utförs med hela klabbet nedstoppat i en genomskinlig plastpåse, annars är risken att man får leta över hela garaget efter de små delarna. För det krävs ALLTID ett par försök.
På plats!
För att kunna återmontera bakaxeln måste växelarmen lossas...
Likaså växelföraren.
När allt spårar som det skall dras bakaxeln på plats. Det finns svindyra specialverktyg för att göra detta, men fungerar lika bra att helt enkelt bara skruva på baknavet igen och dra den på plats med det, därför gör jag så istället.
Det lilla lagret till julgranen måste bytas och sätts på plats med en generös klutt fett.
Därefter monteras växlarna. Är det första gången man gör detta kan det vara bra att ha skrivit upp hur de låg när man plockade isär, men eftersom jag varit och pillat i ett par Lammymotorer förut minns jag ändå.
Alla växlarna på plats! Och det nya shimset. Nu får den stå över helgen. På måndag räknar jag med att montera ihop det sista och provstarta.
Dagens:
Bob Andy - Young, Gifted And Black
No comments:
Post a Comment