Monday, May 14, 2012

Lambretta Silver Special - etapp ett. Och TV175 - etapp två...typ. Med iPhone-bilder.

Före.

I väntan på reservdelar till TV175:an bestämde jag mig för att börja riva ned Silvern också i helgen. Egentligen hade jag tänkt vänta med att börja på den tills den röda är klar för att inte ha två nedmonterade scootrar liggande i garaget, men eftersom jag nu blev tvungen att vänta ett par dagar innan jag kan fortsätta med den tyckte jag det var lika bra att fortsätta.

Och tur var det, med tanke på vad som hände när jag plockade isär kopplingen. Jag har tyckt den känts lite märklig ett tag och noterade direkt efter att lamellerna åkt ur att en av tänderna på den inre kopplingskorgen såg lite stukad ut. Låste den med kopplingshållaren, drog till och...knack. Ni ser själva på bilden hur det gick. Tydligen hade den spruckit en smula - kanske på grund av metallförsvagning på grund av tidens tand, kanske av slitage, kanske av den ökade kraften sedan jag bytte cylinder. Vad vet jag? Men när jag lade tryck på den blev det droppen och den vek sig helt.

Ett snabbt telefonsamtal till Marcello på Casa Lambretta Scandinavia gav dock besked om att han hade en sådan inne och inte heller hade hunnit lägga mina andra grejer på posten än, så nu är även en sådan på väg dit.

Istället fick jag jobba lite med det kosmetiska - alltså skruva dit nya sadlar och pakethållare på båda hojarna.

Fortsättning följer när de saknade bitarna kommit. Tills dess får ni hålla till godo med några iPhone-bilder. Tog inte med kameran ned i garaget denna gång.

Eftersom proceduren för att plocka ur kopplingen är precis densamma på en serie 2:a som på en serie 3:a brydde jag mig inte om att dokumentera det för bloggen denna gång. Denna "klar till hälften"-bild tog jag i alla fall.

 Jag tror "crap" var ordet. Så här skall det INTE se ut. 


Ny Ancilloti-sadel och serie 2 sprinrack monterat på TV175:an...


...och cutbacksadeln som tidigare satt på TV175:an samt ett serie 3-sprintrack på Silvern för att ge den ett lite raceigare stuk. Så småningom skall ett sidostöd och lite annat gottis på den också.

Dagens:
Ride - Leave Them All Behind

No comments: