Sunday, July 31, 2011

Gnällgubben i mig vaknar.

Nästan en vecka sedan sist. Inte så konstigt, med tanke på att det varit en av de kanske mest arbetsbelamrade veckorna jag kan minnas - och då har vi ändå hunnit med en liten campingtripp till Näshulta också. Men jag tänker inte gnälla över det.

Däremot tänker jag gnälla lite över Kanal 9:s trailer för deras sommarfilmssatsning. Jag har tyvärr inte hittat den någonstans på nätet och kan därför inte länka till den, men de flesta har säkert redan sett den - det är den där ett antal olika versioner av en låt som låter nästan, men inte exakt, som SnowStorms gamla svennebananhit Sommarnatt framförs av bland annat en trubadur vid lägerelden, av ett dansband, i en clubversion på ett disco och av ett rockband. Det är den sistnämna varianten som stör mig. Eller, för att vara exakt är det snarare de som "framför" den i trailern som stör mig. Det är nämligen pinsamt uppenbart att frontfiguren i bandet, en långhårig "rocker" med bandana, aldrig tidigare rört vid en elgitarr ens med tång.

Jag vet inte vem det är som producerat reklamfilmen och inte heller vem som castat den, men allvarligt talat: var det verkligen omöjligt att hitta en skådespelare som faktiskt kan spela gitarr? Åtminstone lite grann? Eller åtminstone lägga 15 minuter på att visa honom hur man tar åtminstone ett powerackord - det kräver trots allt bara två fingrar.

...eller så är det bara jag som har för lite vettiga saker att störa mig på.

Dagens:
King Oliver's Revolver - Green Gang Blues

No comments: