Thursday, July 14, 2011

Klantarslet.

Ja, jag är tillfälligt insnöad på fisheyebilder.

Jag har en del dåliga vanor, det erkänner jag gladeligen. En av dem är att jag ibland äter och dricker vid datorn. Jag vet mycket väl att det är ett beteende som om något kan klassificeras som "a disaster waiting to happen" men det har inte stoppat mig. Trots allt har det ju gått bra hittills...eller rättare sagt tills härom morgonen då jag i lugn och ro satt och käkade frukost framför datorn samtidigt som jag slösurfade lite.

Att ha mat och dryck vid datorn är alltid en dålig idé egentligen, men den är extra dålig om det är tidigt på morgonen och man är lika segstartad, klumpig och förvirrad på morgonen som jag kan vara. Således bar det sig inte bättre än att jag då jag sträckte mig efter mitt glas (självklart med en macka i andra handen och ögonen fixerade på skärmen) missade med sisådär en 10 cm och istället välte ut hela klabbet rakt över mitt fina iMac-tangentbord som matchade datorn så bra.

Att jag i desperation rusade ut i köket och försökte torka av det så snabbt jag kunde hjälpte inte på något sätt alls. Inte heller att jag efter jobbet plockade bort vartenda tangent för att det skulle kunna torka ordentligt. Eller att jag dagen efter försökte med försiktigt applicering av elektronikrengöring på de utsatta delarna. Det verkar, tyvärr, ha gått till de sälla Mac-jaktmarkerna för gott.

Hoppet är dock det sista som lämnar människan (ja, jag är förtjust i att slänga mig med klyschor) och jag har ju varit med om att elektroniska prylar som drabbats av fukt plötsligt börjat fungera som av ett trollslag flera veckor efter att de blev nedblötta tidigare, därför känner jag inte för att springa ned till den lokala Applehandaren och spendera typ 700 spänn på ett nytt innan jag gett det en rejäl chans att återhämta sig.

Tur då att man har goda vänner som Johan som råkar ha ett äldre trådlöst tangentbord liggande och gärna lånar ut det till en kompis i nöd. Så, på bilden ovanför ser ni hur mitt datorbord ser ut för tillfället. Det må inte matcha datorn lika bra som det "riktiga". Och det är väldigt stort. Men det funkar. Och är dessutom ovant bekvämt.

Tack Johan!

Dagens:
Eddie Vedder - Without You

No comments: