Thursday, August 04, 2011

Det går aldrig så snabbt och enkelt som man tror.

Så här börjar det...

Tisdagen var en ledig dag för mig, så vi (Elle och Qusan fick också följa med) bestämde oss för att kombinera nytta med nöje och dra till Taxinge Slott för att möta upp Mats och fika samt hämta ett par specialverktyg jag saknar i nuläget men behöver för att få den röda Lambrettan på vägarna igen. Jag har tänkt införskaffa egna sådana eftersom de behövs rätt som det är, men det känns lite onödigt att beställa dem för att kunna plocka isär motorn och kolla vad som behöver bytas för att sedan göra ytterligare en beställning av reservdelar. Betydligt enklare då att låna verktygen av någon som har dem och sedan beställa egna samtidigt som reservdelarna.

Efter att ha fått oss en rundtur i slottsparken och druckit kaffe samt käkat svindyr tårta på slottsfiket drog vi hem till Matte och inventerade lite. Eftersom alla vi som håller på med det här är något av skrotsamlare bar det sig inte bättre än att vi lyckades gräva fram samtliga delar som jag i nuläget vet kommer att behöva bytas på TV175:an, så med lite tur kan jag ha den på två hjul igen snart utan att behöva beställa en massa prylar från utlandet. Dessutom fick jag också med mig en ny stötdämpare till Silver Specialen, eftersom den befintliga känts rätt svampig sista tiden.

Således gick jag direkt ned till garaget när vi kommit hem framåt kvällen för att byta stötdämpare så att den var helt i ordning ich körklar innan jag började med TV:n...det skulle jag inte ha gjort. För som vanligt är saker aldrig så enkla som man tänkt sig. Eller, om de faktiskt är så enkla som man tänkt sig, så upptäcker man alltid att något annat är sönder när den första grejen är åtgärdad. Så var fallet även denna gång: när jag hissade upp hojen för att byta dämpare upptäckte jag ett glapp i bakhjulet och innan jag visste ordet av var klockan halv ett på natten och hela kopplingen samt delar av växellådan låg utspridda över garagegolvet. Där någonstans insåg jag att det var dags att ge upp för natten och försöka få några timmars sömn för att sedan sätta ihop allt efter jobbet.

Nu är den i alla fall ihopplockad och fullt fungerande igen. Jag blev till och med klar i så pass god tid att jag hann träffa några av de andra i Blacksmiths för att ta en tripp till Sundbyholm på kvällen och sedan pysa över till vännerna Johan och Sara för lite häng på deras balkong. I helgen börjar jag plocka isär den röda med förhoppning om att ha den klar till Eskilsphenia nästa helg, men det återstår väl att se hur det går med den saken. Som sagt - saker tenderar ju sällan att gå så lätt som man tror...
Bjussar på några iPhone-foton nedifrån garaget också. Håll till godo.


...och så här slutar det.


Dagens:
Screamin' Jay Hawkins - Little Demon

No comments: