Saturday, August 06, 2011

Jodå - visst är det så han skall se ut.


Jag har aldrig varit, och kommer antagligen aldrig att bli, någon kattmänniska. Trots det är en av mina litterära favoritkaraktärer den skjutglada, vodkadrickande och talande katten Behemot från Michail Bulgakovs fantastiska Mästaren och Margarita (för övrigt en av de bästa böcker jag någonsin läst).

Jag har tidigare tänkt tanken att han nog skulle utgöra ett alldeles utmärkt tatueringsmotiv, men inte riktigt vetat hur han i så fall skulle kunna se ut förrän jag sprang på den här bilden, tagen från en amerikansk (tror jag) Signet Classics utgåva av boken från 1967, och insåg att det är precis så jag tänkt mig Behemot ända sedan jag läste boken första gången.

Nu återstår bara att klura ut vart han i så fall skulle kunna sitta, bestämma mig för en tatuerare jag tror kan göra honom rättvisa samt, framför allt, tänka över om jag verkligen vill ha en svart katt med pistol någonstans på kroppen resten av livet.

Dagens:
Kaizers Orchestra - Maestro

No comments: