Friday, February 26, 2010

Oljiga händer, envisa bultar och fina foton.

Foto på Britt-Marie Wallins fina foton från årets Eskilsphenia.

Det har blivit mycket scooter den här veckan. Och mer kommer det att bli de kvarvarande tre dagarna.

Jag har bland annat spenderat en hel del tid i garaget, bråkandes med en envis Vespamotor. Planen var att demontera den helt till helgen, men det satte en skönt fastärgad motorbult punkt för någon gång under natten till i torsdags. Fram tills dess gick allt som en dans - har mer eller mindre plockat ned allt som går att plocka ned på personlig rekordtid men när det var dags att dela motorhalvorna för att komma åt växlar, vev och allt annat gottis därinne ville det sig inte längre. Den långa, genomgående bulten (som är ett ökänt problem på just P200-motorn) längst ned på motorblocket satt tvärfast och höll ihop motorn hur mycket jag än försökte med 556, värme och kraftuttryck. Övervägde nästan att hänfalla åt djuroffer en liten stund, men insåg snart att mitt vegeterianhjärta inte skulle klara det. Därför gav jag, vid halv tre på morgonen, upp istället. Nu ligger motorblocket på arbetsbänken, fortfarande i ett stycke och indränkt i ett härligt bad 556 i förhoppning om att det skall ha blidkat det något efter helgen.

Istället sätter jag mig om ett par timmar på tåget för att bege mig till Göteborg över helgen. Där vankas trevliga scooterister, årsmöte med SSK och Lambretta Club Sweden, bankett samt två kvällar utgång på den anrika soulklubben Soulastatics! 12-årsjubileum. Kommer, såklart, bli grymt som vanlig. Hoppas bara SJ tar mig fram och tillbaks någorlunda problemfritt och inte får för sig att ställa in tåget hem eller liknade...

Avslutningsvis tog jag och Elle en liten promenad ned till Eskilstuna Stadsmuseum här om dagen. Där är det fotoutställning på temat Eskilstuna 2009, och jag hade hört ryktesvägen att några bilder från Eskilsphenia skulle figurera i den. Snyggt fotat av min gode vän Jockes mor Britt-Marie. Och lite kul att hela tre bilder från vår "lilla" träff fått vara med bland de gissningsvis 70-tal foton som valts ut för att representera det gångna Eskilstuna-året!

Som sagt, när denna vecka gått över i nästa kommer det att ha blivit väldigt mycket scooter. I synnerhet om man tar i beaktning att det ännu är för kallt och snöigt för att faktiskt köra. Nästa vecka funderar jag på att pausa helt från allt som har med små tvåhjulingar att göra och istället fokusera på att se till att utnyttja den heminspelningsutrustning jag skaffat till att faktiskt få några låtar klara och lägga upp dem på den MySpace jag nyligen reggat i mitt namn...

Men känner jag mig själv rätt kommer jag inte att kunna låta bli att smyga ned i garaget en stund ändå för att åtminstone bli klar med nedmonteringen av den där förbaskat tjuriga motorn.

Dagens:
The Smiths - William, It Was Really Nothing

No comments: