Friday, April 24, 2009

Whiskeyn är en ljudteknikers bäste vän.

Spelningen igår gick bra - men ljudet var under all kritik. I och för sig ingen överaskning direkt - jag började ana oråd när jag mötte upp de andra i bandet på Sugar Bar vid halv sju (efter att ha irrat runt lite och passerat Tegnérlunden sisådär fem gånger) och vi möttes av en ljudtekniker som redan då vinglade olycksbådande med en halvdrucken flaska whiskey i handen. En flaska han sedan drack upp under den tid vi väntade på att få rigga upp. När det väl var dags för spelning hade nämnda tekniker hunnit med att bli utkastad från stället, nyktra till en smula snacka sig in igen och därefter börjat dricka öl istället. Med andra ord hade han kanske inte riktigt vad som kan betecknas full kontroll över situationen.

Uppskattningsvis hade någonting mellan 40-60 personer letat sig dit för att se oss och Jeremy Irons & The Ratgang Malibus (som även anordnade spelningen - tack för att vi fick hänga på, pojkar). Det får nog anses mer än godkänt för en så gott som oannonserad spelning med två mer eller mindre okända band. Extra kul att min gamle gode vän Kalle och hans blivande fru Frida letat sig dit, liksom ett mindre gäng andra Eskilstunabor i exil. Det var såklart kul att spela - men mindre kul att se sätta sig i bilen och köra hem efteråt i vetskap om att jag skulle upp och jobba idag medan mina bandkamrater gick vidare för att ta en öl (eller flera) till. Klockan var närmare halv tre innan jag var hemma efter att ha dumpat alla gitarrer, effekter och prylar i replokalen och fick krypa till sängs. På grund av det har jag av förståeliga skäl inte varit den piggaste guppyn i akvariumet idag.

Det var det värt. Eller hur?

Dagens:
Edwyn Collins - Girl Like You

No comments: