Tuesday, February 07, 2012

Att tappa gnistan. Bokstavligt.

Eftersom jag var ledig igår tog jag mig med ett par öl som stod och skräpade i kylskåpet och begav mig ned i garaget. Egentligen var jag naturligtvis vansinnigt sugen på att montera på det nya Gori-blåset på Silver Specialen, men eftersom det ändå inte kommer att gå att provköra ordentligt än på ett tag (på grund av snö och is) tog jag istället och felsökte lite tändsystem på Vespan en herre här i stan kontaktade mig angående för en tid sedan.

Eftersom det uppvisat problem i form av gäckande gnista som kommer och går, trots nya brytare, kondensator samt extern tändspole, tog jag vid ett tidigare tillfälle med mig tändplatta, spole samt svänghjul hem till mig för att kunna montera det på någon av mina Touringmotorer där jag vet att allting fungerar som det skall.
Det tog inte särskilt lång tid att konstatera att såväl hans platta som spole fungerade fint så länge det satt på min motor ihop med mitt svänghjul, men så snart jag tillförde hans svänghjul till ekvationen tappade den gnistan omedelbart.
Det är antagligen precis som jag misstänkte från början - hans svänghjul har, eftersom hojen stått still i 20+ år, tappat för mycket av sin magnetism. Alltså är det bara att se till att få det ommagnetiserat så borde ytterligare en gammal plåtscooter kunna vara på vägarna igen lagom till sommaren.

Frågan är bara vart man gör det här i stan? Om någon vet en firma som sysslar med sådant får de gärna hojta till. Annars får jag väl ta med det till Stockholm vid tillfälle.

Dagens:
Lars Bygdén - Into The Twillight

No comments: