Monday, March 03, 2008

Vem är du? Och hur vet du vad jag heter?

De som varit hemma hos oss vet att jag är väldigt svag för 50/60-talsinredning och har som långvarigt projekt att se till att så många möbler som möjligt i hemmet är, om inte äkta vintagemöbler, så åtminstone formgivna med inspiration från den tiden.

Därför blev jag väldigt glatt överaskad när jag gled ned på Myrorna häromdagen förra veckan och fick syn på sjukt snygg fåtölj som såg ut att vara så gott som oanvänd! Jag slog till på en gång, men eftersom den inte gick in i den lilla Forden jag kör bad jag att få hämta den en annan dag och satte en lapp med mitt namn på den.

Igår lånade jag därför farsans bil och åkte ned för att hämta min nya, fina möbel. I kassan stod en äldre gråhårig herre med skägg som innan jag ens hunnit berätta vad mitt ärende var sade:
"Ja, just ja - du hade en jacka undanhängd, eller hur?"
"Nej", svarade jag. "Men jag har köpt en fåtölj jag tänkte hämta."
Mannen bakom kassan lyste upp och sade: "Ja, så var det ju. Jag visste att jag såg ditt namn på någonting i alla fall!"

Vad tusan!? Visst är jag inne på Myrorna rätt som det är, men den enda gången jag kan dra mig till minnes att jag pratat med honom tidigare var då jag köpte några skoblock och han lyste upp samt sade att det var synd att inte fler tänkte på att ta hand om sina skor på det sättet. Jag förstår verkligen inte hur han kan känna igen mig och ännu mindre hur han vet vad jag heter. Jag skall nog inte sträcka mig till att säga att det känns obehagligt, men lite märkligt är det allt...

Alla känner apan, apan känner ingen - är det inte så man brukar säga?

Dagens:
Vampire Weekend - Mansard Roofs

7 comments:

Anonymous said...

jag undrar hur många gubbar som setat o runkat i den där fotöljen och gnidit deras nakna rumpor mot tyget...har du luktat på den?

Ronnie said...

Nämen, fy på dig! Inte skriva sådant snusk här!

Det var självklart det första jag gjorde. Den luktar som en solig vårförmiddag.

Danne Fyris © said...

hahaha! Märkligt att jag inte hann först med en sån kommentar!!!

mvh. En som drar sig för gamla runkstolar!

Anonymous said...

Ditt svin! Så det var du som köpte den... Jag var nere på myrorna för att köpa fåtöljen men då var det någon som redan köpt den!?! Ett tag funderade jag på att riva bort lappen "såld". Jag har till och med en bild på fåtöljen som nu står i din lägenhet i min mobil...

Men med tanke på gubben som runkat och gnidit sin nakna rumpa mot stolen är jag glad att jag avstod..

Ronnie said...

Haha! Så kan det gå.
Blev faktiskt lite överaskad att den fanns kvar. De brukar ju inte ha så mycket snygga möbler på Myrorna, och de få saker de får in försvinner snabbt.

Anonymous said...

Det finns en liknande fotölj här där jag bor. Dock inte så fint klädd som denna men jag ska nog slå till ändå. 200kr ville dom ha tror jag. Vad betalade du?

Ronnie said...

Klart du skall slå till, Nicklas! Alla behöver en fin retrofåtölj...

Jag betalade faktiskt inte mer än 150:-, men det beror bara på att Myrorna inte har någon som helst koll på prissättning.
200:- låter väl vettigt, tycker jag?