Tuesday, October 10, 2006

Metrosexuell? Vad hände med gammal hederlig fåfänga!?

Vaknade i morse och kom av någon anledning att tänka på en episod i vintras. Hade hamnat på efterfest (det kan ha varit efter pipalucken) med lite vänner och bekanta. Det var ett ganska lugnt eftersläpp. Vi satt mest och sippade folköl medan vi pratade om allt möjligt. Av någon outgrundlig anledning kom vi in på kläder, smink och hudvård varpå en god vän, som jag tyvärr inte umgås så mycket som jag skulle vilja med nuförtiden, nämnde att han tyckte att hans hy blivit så dålig på sistone.

"Fan, Ronnie, du som är lite metrosexuell så där... Skulle inte du kunna komma över till mig och ge mig lite tips nån gång? Typ på produkter och sånt. Kanske till och med smink. Men jag vill inte att det skall synas. Vill bara se fräsch ut, liksom."

Ok. All good. Använder ju faktiskt både hudprodukter och smink. Kul att han tycker jag verkar ha så mycket koll att han vill att jag skall lära honom lite. Men metrosexuell? Vad är dealen med det? Metrosexuell är ett irriterande litet begrepp som jag hörde för första gången för ett antal år sedan. Det brukar användas om straighta män med intresse för saker som enligt gängse norm är vanligare förekommande hos homosexuella. En snabb googling ger bland annat följande: "uttrycket "metrosexuell" betyder en man med stilkänsla och smak för kultur, som tycker om att shoppa och se bra ut", "en (urban) man som lägger mycket tid och pengar på sitt utseende och sin livsstil" samt "att man har intresse för det som av tradition alltid har varit ”kvinnliga” saker".

Mycket av det stämmer faktiskt in på mig. Jag är något av en exhibitionist, det tillstår jag gladeligen. Jag gillar kläder, inredning och stil i största allmänhet. Älskar att shoppa, försöker hålla mig i trim och använder ofta smink. Tänker (kanske lite för mycket) på hur jag ser ut och hur andra uppfattar mig. Till och med de dagar jag ser sunkig ut kan det vara i viss mån genomtänkt...

Så visst, enligt de flesta definitioner är jag nog en "sådan där". Men jag har aldrig tänkt på det som en del av min sexualitet, och det är just det som stör mig med vad gäller begreppet metrosexuell. Själva ordet metrosexuell antyder, i alla fall i min mening, att allt detta på något sätt skulle ha en sexuell koppling. Jag vet inte...jag har i alla fall aldrig gått igång på att smörja in ansiktet med fuktighetsbevarande kräm efter duschen.

Jag är fåfäng, helt enkelt. Visserligen är det ett fult ord i mångas ögon, men inte i mina. Det gör mig ingenting om folk tycker det. Jag tycker uttrycket metrosexuell är en modern konstruktion för någonting ganska gammalt och därför är det också onödigt. Fåfänga män har alltid funnits. Mods, anyone? Dandys?

Vet inte riktigt vad jag är ute efter med det här inlägget egentligen så jag rundar av här. Hittade även en lista över saker som tyder på att du är metrosexuell på google. Avslutar med den:
  • Du bor (antagligen) i en större stad - Nja...diskuterbart.
  • Du gör vad du kan för att se så bra ut som möjligt - Gör inte de flesta det?
  • Du gillar att shoppa och föredrar att göra detta i de bästa märkes-butikerna- På fråga 1 svarar jag jajemen. På fråga 2 visst, men inte enbart.
  • Du tränar ofta på gym men inte bli för stor och muskulös, och solar på solarium - Några pass på gymmet blir det allt. Men sola ids jag icke. Har dock lekt med tanken...
  • Du är intresserad av inredning och design - Mmmhmmm.
  • Du plockar eller vaxar dina ögonbryn - Guilty as charged.
  • Det händer att du unnar dig själv en manikyr då och då - Faktiskt aldrig hänt. Fick ett presentkort på fotvård (som jag inte löst in) av Elle i födelsdagspresent förra året. Räknas det?
  • Du läser regelbundet modemagasin och försöker hänga med i aktuella trender - Vill inte påstå att jag följer trender blint, men visst läser jag modeblaskor och inspireras av dem.
  • När du går ut brukar du ofta kolla in vad andra killar har på sig - Varför skulle jag annars gå ut?
  • Du tycker att David Beckham är snygg …ja för att vara kille alltså - Usch, nej. Hemska tanke! Tacka vet jag Johnny Depp.
  • Du har rakat din kropp, på andra ställen än i ansiktet - Hår är överskattat. Så, visst.
  • Du har någon gång testat ögon-make-up och puder - Behagar ni skämta? Visa mig en kille som inte kör EPA, spottar snus och gillar Björn Rosenström som inte har det idag. Sminkar mig inte varje dag, men alltid när jag skall gå ut.
  • Det har hänt att en homosexuell man har flirtat med dig - Jodå. Både killar och tjejer har tagit mig för gay. Stör mig inte nämnvärt. Den som kallar mig metrosexuell igen golvar jag däremot på fot!

Dagens:
The Kinks - Dandy

9 comments:

Wally said...

Jag läste för ett tag sen att metrosexualitet är ute. Nu är det retrosexualitet som gäller. Det ska tydligen vara typ tvärtom. Tänk Vince Vaughn. Jävligt rolig kille, men vem vill se ut som honom?

Ronnie said...

Har också läst det. Dessutom finns det något ännu nyare och hetare som kallas übersexualitet! Skall tydligen vara som metrosexualitet gånger 100. Nu snackar vi fullfjädrad fjollighet
a'la 1800-talets dandys alltså.
Oscar Wilde, here I come!

ptrk said...

Übersexuelitet? Nu har jag då hört allt!

Josefina said...

Det roliga är att också definitioner som heterosexuell,homosexuell och bisexuell, också är konstruktioner. 1868 uvecklades dessa benämningar av Karl Maria Kertbeny.

Anonymous said...

Jag som bakar bröd i en bakmaskin.
Är jag metrosexuell eller?

Ronnie said...

Fyris: Nej. Du är bara snobb-casual. Fast i o f s, med tanke på din ögoncremé...jo. Du är nog metrosexuell.

Jo: Alla kategoriseringar av mänskligt beteende är väl konstruktioner, egentligen. I synnerhet de som gäller sådant som är utanför den gällande normen. Vi skulle exempelvis aldrig tala om homo- eller bisexualitet om inte hetero ansågs vara det "normala". Det som stör mig med metrosexualitet är främst att det är ett så onödigt begrepp. Känns som att Mark Simpson (för det var väl han som myntade uttrycket?) satt och tänkte ut det bara för kunna säga att han minsann upptäckt en ny typ av social beteende. Det andra som stör mig är just användet av "sexualitet" i begreppet, då jag anser att det, till skillnad från homo/bi/hetero inte har något som helst med personens sexuella preferenser att göra.

Calle Abrahamsson said...

strålande skrivet. har länge funderat över att skriva ett liknande inlägg om just metrosexualitet men aldrig gjort det.

Wally said...

Tja igen!
Det här har inget med ämnet att göra, men jag måste bara tipsa. Apropå musikvalet på din/elinors fest, kolla denna:
http://www.youtube.com/watch?v=-xEzGIuY7kw

Min favoritsekvens är när han kör craps i gränden med rollspelstärningar...

Ronnie said...

Jocke: Lysande. Helt enkelt lysande. Killen är ett geni. Gillar nog bäst när han köper Star Wars Holiday Special av en dealer i gränden...fast det beror väl på att jag är SW-nörd själv. Holiday Special är en jul-special som gjordes för tv efter A New Hope, men som drogs in eftersom skådisarna och LucasFilm tyckte den blev så otroligt dålig. Den är mer eller mindre helt omöjlig att få tag på, och den som äger ett ex uppnår gudastatus i SW-kretsar.