Saturday, January 12, 2008

Minnena är lite luddiga...

Det är tio år sedan Eskilstuna blev valt till årets popstad. Ibland känns det som om musiklivet här i staden faktiskt dog lite efter det istället för att som man förväntade sig få ett ännu större uppsving av utmärkelsen. Men trots det har faktiskt en rejäl mängd band och artister spelat här i staden sedan -98 även om man kanske inte tänker på det i vanliga fall.

Jag insåg detta först häromdagen när Eskilstuna-Kuriren ringde mig. De skall tydligen uppmärksamma tioårsjubileumet genom att ha någon slags popstad-special i Sju Dagar. En del av den är att låta diverse musikfolk (av vilka jag tydligen är en) lista de tio konserter de funnit mest minnesvärda sedan 1998.

-En barnlek, tänkte jag helt felaktigt. För när jag satte mig ned och skulle sammanställa en lista visade det sig vara svårare än jag förväntade mig. Visst har man sett en massa konserter. Och många av dem har varit väldigt minnesvärda. Men att avgöra vilka som platsar bland de tio bästa är toksvårt. Jag har kommit på ett par gig som känns värdiga listan hittils, men sedan är det stopp. Med tanke på hur många band som faktiskt spelat här i staden -på Blå, Sucken, Haaket och alla andra ställen- känns det dock som om man glömt bort typ hälften. Jag har letat på nätet efter någon slags komplett lista över alla band som spelat på de olika ställena här i stan...men förgäves.

Så - om någon som läser detta varit på en riktigt bra konsert där ni vet att även jag var (det är ett extra plus om den inte varit på Blå eller Raw eftersom alla utom en som jag kommit på hittills tagit plats på något av dessa två ställen) får ni gärna hojta till, för här står det helt still nu.

Dagens:
Madness - It Must Be Love

14 comments:

Robby said...

Det var ju visserligen på Blå men The Solution spelningen var helt fantastisk!

Anonymous said...

Sigur Rós & Múm på blå! Kanonkonserter!

Ronnie said...

Men jag var ju inte på Sigur Ros och Múm...var bortrest då.

Kan iofs alltid ljuga. ;-)

Anonymous said...

Den lille latinon + rocky dennis på contrast?

Anonymous said...

Final Exit på Haaket

Louie said...

Slaktad på Haaket. Antingen den där nån var för full o inte hittade "prickarna" på basen eller den där nere tillsammans med Ink an dagger. KAOS.

Anonymous said...

Monster på popstad va grym!
Kent i parken nåt år va bra!
Final Exit på Haaket var magiskt!

Anonymous said...

Udo Dirkschneider på Josef´s?

Kommer inte ihåg vilket år det var ifs. : )

Ronnie said...

Tony: Nja...Udo i alla ära, men det känns inte riktigt som om han platsat bland mina tio bästa. No offence...hehe.

Musslan: Slaktad borde ju vara bokade, men det känns lite ego att ta med ett band man själv var med i. ;-)

Anonymous said...

Refused på Haaket, April -98

Ronnie said...

Den är redan med. Såklart.

Anonymous said...

Jag minns ett gigg i stadsparken med några killar som bar orangea t-shirts, sångaren spottade från scenen på sina egna fritidsbarn som stod längst fram. Vilka var de? :)

Ronnie said...

Just, ja. Dem kommer jag också ihåg. Jäkligt coola snubbar har jag för mig?

Anonymous said...

Mono på Blå!!! (typ 2002 lr nåt) Ed Harcourt på Raw förra året!