Friday, November 30, 2012

Mer golv.

Läshörnan i vardagsrummet blev riktigt bra om jag får säga det själv. 

Nu är de sista golven i huset lagda - det gick över förväntan med tanke på att jag, som sagt, aldrig varit i närheten av ett golv i den bemärkelsen tidigare. Det som tagit längst tid är nog egentligen underarbetet samt att kapa till lister och liknande så det blir snygga skarvar.

Förutom klickgolvet i sovrummet då. Låt mig säga som så att alla utsagor man läst och hört om att "någon som aldrig lagt ett klickgolv innan gör det på ett par timmar första gången" inte stämmer. I alla fall inte om rummet det skall läggas i ligger i ett över 100 år gammalt hus med inte en enda rak väg. Jag har mätt, sågat, mätt igen, sågat igen, svurit, slängt golvbitar, mätt, sågat och så vidare i vad som känns som en evighet...men nu är det i alla fall klart, sånär som på några smyglister som skall sättas dit. Och det blev, till slut, precis som vi tänkt oss. Även om det tog lite längre tid än planerat - ett par timmar blev snarare ett par dagar.

Nu är det största alltså klart och det kan börja målas om - men det får bli lite på om pö.
Och framför allt kan jag äntligen börja få ordning på det viktigaste: garaget! Mekabstinensen börjar nå astronomiska proportioner nu så det är verkligen på tiden. 

Det såg kanske inte så mysigt ut under arbetet...

 ...men det blev desto mysigare när det var klart. Q verkar nöjd med att hamrandet och sågandet äntligen tystnat.
Notera för övrigt den läckra italienska herrbetjänten från 50/60-tal. Har varit på jakt efter en sådan i bra skick och till vettigt pris länge nu, så när jag sprang på denna på Pingstkyrkans Second Hand blev jag minst sagt glad.
Dagens:
King Hannibal - The Truth Shall Make You Free

No comments: