Wednesday, December 09, 2009

Vi syns på Tradera...

...sade en bandkollega till mig för inte så länge sedan när jag nämnde att min jobbsituation efter innevarande termin såg lite osäker ut.

Redan vid terminsstarten visste jag att det, på grund av orsaker jag inte kan förklara här, var oklart om jag skulle få stanna längre än till terminsbytet. Och för en tid sedan blev det klart att det ekonomiska underlaget för min anställning skulle försvinna. Skolledningen har dock hela tiden sagt att de gärna vill ha mig kvar och att en lösning skulle försöka hittas...men nu är det slutligen definitivt att min anställning inte förlängs. Två saker som är riktigt irriterande med situationen är att jag i samband med att jag bytte arbetsplats vid terminsstarten gick med på att det, tillsammans med facket, förhandlades fram ett avtal som säger att paragraf 5 i LAS (den som skulle garanterat mig fast tjänst) inte gäller i detta fall. Inte mycket att göra åt nu, men lite bittert känns det allt. Å andra sidan kanske jag hade blivit arbetslös redan i somras om jag inte gått med på det...
Dessutom har jag sedan en tid tillbaka planerat att starta eget vid sidan av - det måste jag också skjuta på nu eftersom jag förmodligen kommer att behöva stämpla vilket man inte får göra vid sidan av egen verksamhet om inte företaget varit igång i minst sex månader.

Visserligen är jag andra namn på kommunens LAS-lista vad gäller elevassistenter, men jag törs ändå inte hoppas alltför mycket på att få en ny anställning den vägen. Elevassistenter är ju det första man drar ned på såhär i kristider så jag tror inte direkt Eskilstunas skolor kommer att skrika efter mina tjänster...

Å andra sidan har jag länge känt att det kanske är dags att byta karriär och satsa på något som känns lite mer varaktigt. Visst, jag trivs bra med att jobba med det jag gjort sista tiden som det så fint brukar heta, men i ibland vara ganska krävande och psykiskt påfrestande. Dessutom har jag ärligt talat svårt att se mig själv jobbandes med "struliga ungdomar" eller vad man nu skall kalla det när jag är 50 år.
Frågan är bara vad jag i så fall skall inrikta mig på? Och hur? Jag har många saker jag skulle kunna tänka mig att göra, men vet inte riktigt hur jag skall ta mig an dem. Eller vad jag skall satsa på och hur...

Hur som helst blir jag alltså arbetslös från och med nästa fredag. Känns trist på flera sätt. Främst för att jag trivts otroligt bra under min tid på Rekarnegymnasiet, inte minst med kollegorna i arbetslaget. Jag får väl ta en sak i sänder efter det och hoppas att det löser sig. Och att saker och ting klarnar.

Tills dess får jag helt enkelt upprepa min bandkamrat Jonas ord från i höstas än en gång:
"Vi syns på Tradera".

Dagens:
New Order - Bizarre Love Triangle

2 comments:

Mikael Dunker said...

Trist som fan. Men en sak är säker - du är riktigt jävla bra på att fota, och sparkar (ursäkta ordvitsen) skiten ur många som jobbar som fotograf. Kan det vara nåt för dig, kanske?! Jag ser dig hellre i tidningen, publicerad, än på Tradera! :-)

Ronnie said...

Tackar varmast! :)
Jo, visst vore det kul att jobba som fotograf, men det är nog lättare sagt än gjort att få ett jobb man kan försörja sig på inom det utan utbildning....det finns ju en del duktiga fotografer att konkurrera med, liksom.

Alternativet skulle i så fall vara att starta eget, men för att gå runt på det måste man ju ta i stort sett alla jobb man får vilket innebär en sjuhelsikes massa fotande av bröllop och gulliga bebisar. Risken är överhängande att mitt fotointresse inte skulle överleva det...;)