Monday, December 14, 2009

Balkan beatz!

Jag ville väldigt gärna gå ned till Raw i lördags kväll. Då var det nämligen Balkan Beatz kväll och stället skulle få besök av DJ Tommi från Holland, en av Europas ledande balkan-DJs. Folk i allmänhet verkade dock tämligen oppepade och det såg länge ut som om jag skulle få bege mig ned själv. Efter att ha värmt upp med lite Blossa 09 på glöggkväll hos Fyris och Erika lyckades jag dock till slut tjata med mig Elle och Annelie ned till vad jag hoppades skulle bli en av de ösigare kvällarna på länge.

Det blev det också. Men tyvärr var det inte så många där för att uppleva det. Vi var nog inte mer än en 60-70 pers. Inte för att det gjorde så mycket - Tommis blandning av klezmer, mestizo och annan zigenarminnande balkanmusik (uppblandad med en hälsosam dos klassisk punkrock) fick golvet att koka ändå.

Kvällen bjöd även på livemusik från Dorlene Love, ett gäng svenskar som, såklart, bjöd på dragspel- och trumpetdriven balkan/punk/pop. Lite som ett The Pogues som sneglat mot Jugoslavien istället för Irland. Helt ok egentligen, men ställda öga mot öga mot Tommi och hans efterföljande DJ-set tedde de sig tämligen bleka. Den killen vet nämligen hur man sätter ett dansgolv i brand, även om det inte är mer än ett 20-tal personer som vågat sig ut på det. Det var helt enkelt ett jävla ös och vore det inte för min inbyggda svenska tillbakadragenhet hade jag antagligen slitit av mig i bar överkropp, halsat en flaska billig rysk vodka och vrålat "kalashnikov!" i sann Kusturica-anda.

Det enda negativa med kvällen är, som sagt, att det känns vansinnigt trist att inte fler letat sig dit. Med tanke på vilken stämning han lyckades piska fram med så lite folk hade det varit intressant att se vart kvällen tagit vägen om det varit lika mycket folk som under exempelvis en kväll med TBGWIO. Å andra sidan kanske det är lika bra att så inte blev fallet - risken är att varken Raw eller jag hade stått kvar efter kvällens slut i så fall.

Dagens:
Goran Bregovic & The Wedding And Funeral Band - Kalashnikov

5 comments:

dawid said...

Fan! Jag tror fan att jag hade gillat det där. I alla fall livebandet. Då hade det varit 71 pers där :)

Anonymous said...

hur va de nu du sa?: rysk-turkisk balkan musik med grek cypriotiska inslag?.. våra finska rötter skrek rakt ut.
/ntrboy

Ronnie said...

Nä...så sade jag väl inte? Fast om jag gjorde det var den väldigt skarpsynt beskrivning.

Jag känner inte till huruvida du har finsk blod, Peter - men det får stå för dig i så fall. Jag är för fan same! :)

Finch said...

Same same, but different!

Balkan Muzika said...

Hej, vill bara göra dig medveten om att det finns en bra balkansk musik sajt på Balkan Muzika och om du har vänner från balkan så tror jag att dem kommer tycka om den väldigt mycket.

Med vänliga hälsningar
Muzika-Balkan.