Monday, August 24, 2009

Den stora frågan är dock varför jag någon gång köpt soundtracket till Terror På Elm Street V.

I en passage på soundtracket till Terror På Elm Street V figurerar en musiksnutt som förföljt mig sedan den dag jag i unga år smög in på bio, trots att jag var för ung för att egentligen komma in, och såg filmen. Detta mystiska musikstycke har nämligen efter det dykt upp i de mest otippade sammanhang: reklamfilmer, tv-serier samt i ett antal billigare filmer jag sett- men hur mycket jag än letat runt har jag inte lyckats ta reda på vad det egentligen är. Jag har inte tänkt på det på flera år...tills idag, då jag råkade se Beastie Boys video till Intergalactic för första gången sedan den var en hit och rullade på MTV dagarna i ända och plötsligt insåg att där, i introt, var denna gäckande musiksnutt igen.

Det må verka smått insnöat i de flestas ögon, men jag kommer att bli vansinnig om jag inte får reda på varifrån den kommer ifrån början. Vem skrev den? Och varför är den med i så många sammanhang?

Nu kommer jag inte att kunna sova.


Dagens:
Det mystiska musikstycket från, bland annat, Terror På Elm Street V

4 comments:

Jonas said...

http://en.wikipedia.org/wiki/Intergalactic_(song)#Composition

alex said...

http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Sacre_du_Printemps

Ronnie said...

Stravinsky, alltså...där ser man.
Och den har varit med i Fantasia. Det förklarar ju varför den spelas i en sekvens då Freddy är utklädd till häxa i Elm Street.

Jonas said...

Det är bra med Internet ibland. Så man får ro i själen :-)